Refleksi membantu guru menganalisis diri serta
menyedari tentang kekuatan dan kelemahan diri ketika menyampaikan pengajaran di
dalam kelas. Menurut Nor Hasniza Ibrahim (2012), pelaksanaan amalan refleksi
dalam proses pengajaran dan pembelajaran berupaya mendidik guru untuk sentiasa
menilai, mempertimbang dan mendalami pelbagai dilema yang dihadapi serta
berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk meleraikan kekusutan, sedar dan
berwaspada terhadap nilai-nilai yang dipertekankan dalam pengajaran, peka
terhadap budaya dan persekitaran sekolah serta bertanggungjawab terhadap
pembangunan professional. Dengan ini, guru dapat melakukan penambahbaikan dalam
pengajaran di dalam kelas. Berikut merupakan pautan untuk refleksi makro pengajaran yang telah dilakukan di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Ismail untuk makro satu dan makro dua. makro pengajaran tiga pula telah dijalankan di Fakulti Bahasa dan Komunikasi.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment